Foto: FreeImages.com/Rotorhead

Kiełki

W obecnych czasach bardzo modne staje się zdrowe odżywianie i wszelkie aspekty z nim związane. Sięganie po naturalne i świeże produkty oraz odpowiednie ich komponowanie w posiłkach to rzecz jak najbardziej trendy. Czy to chwilowa moda? Miejmy nadzieję że nie.

Czym są kiełki?
Kiełki to skondensowane w nasionach witaminy, które pod wpływem ciepła, wilgoci i enzymów ulegają przemianie w związki łatwo przyswajalne dla ludzkiego organizmu.
Są bogatym źródłem witamin, soli mineralnych oraz mikroelementów wzmacniających ludzki organizm i poprawiających jego ogólną kondycję. Nie zawierają wielu kalorii, więc mogą być z powodzeniem stosowane w dietach odchudzających. Do najwartościowszych kiełków można zaliczyć między innymi kiełki lucerny, brokuła, buraka, fasoli, kapusty, koniczyny, kozieradki, rzeżuchy, pszenicy, rzodkiewki, słonecznika oraz soczewicy.

Na co wpływają kiełki?
Kiełki pomagają obniżać ilość złego cholesterolu, a więc są szczególnie wskazane dla osób cierpiących na miażdżycę. Przeciwdziałają także różnym wirusom i nowotworom, np. w kiełkach brokuła znajdują się duże ilości sulforafanu, co sprawia, że kiełki wykazują działanie antynowotworowe. W lucernie natomiast znajdziemy substancję pomagajacą zapobiegać rakowi trzustki. Kiełki rzeżuchy z kolei obniżają poziom cukru we krwi, a kiełki rzodkiewki podnoszą odporność organizmu i pomagają odzyskać siły po okresie zimowym oraz w okresie rekonwalescencji. Dodatkowo wpływają korzystnie na stan skóry, wygląd włosów i paznokci. Kiełki słonecznika dostarczają organizmowi żelaza, fosforu i wapnia, a więc wzmacniają kości i zęby. Ponadto zawierają również magnez, potas, miedź i cynk niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak widzimy regularne spożywanie tak wartościowych kiełków zapobiega wielu poważnym schorzeniom, pobudza system odpornościowy, uzupełnia w organizmie niedobór witamin i składników mineralnych, jak również działa profilaktycznie i przeciwnowotworowo. Kiełki są doskonałym dodatkiem do sałatek, surówek, serów czy kanapek. Można je bezpiecznie pojadać w ciągu dnia i tym samym wzbogacać nasze niejednokrotnie ubogie menu. Oby ten trend na zdrową żywność trwał jak najdłużej!

kiełkizdrowa żywnośćzdrowe odżywianiekiełki lucernykiełki burakakiełki słonecznikaprodukty naturalnedietywitaminyskładniki mineralne

Witamina K i jej wpływ na zdrowie (K2 MK-4 i K2 MK-7)

Witamina K, choć mało poświęcamy jej uwagi, odgrywa zasadniczą rolę w wielu aspektach naszego zdrowia. Pełni kluczową rolę w prawidłowym krzepnięciu krwi – zapobiega nadmiernemu krwawieniu.

Czytaj więcej »

Witamina D3 na dobre samopoczucie

Witamina D3 jest wytwarzana przez ludzką skórę gdy jest poddana promieniom słonecznym. Z tego też powodu nazywamy ją „witaminą słoneczną”. Znajdziemy ją w różnych produktach spożywczych takich jak tłuste ryby (śledź, makrela, sardynki, czy tuńczyk), jaja i np. w wątróbce.

Czytaj więcej »

Dieta proteinowa

Dieta proteinowa stworzona została z myślą o wszystkich tych, którzy nie chcą rezygnować z przyjemności jaką jest jedzenie. Tego typu dieta to sposób na odchudzanie bez liczenia kalorii, bez uczucia głodu i złości oraz bez przykrego efektu jojo. Jak działa dieta proteinowa?

Czytaj więcej »

Oczyszczanie organizmu

Nie od dziś wiadomo, że nagromadzenie toksyn w naszym organizmie spowalnia przemianę materii, co w efekcie powoduje złe samopoczucie, wzdęcia i nieatrakcyjny wygląd. Zaradzić temu może 3-dniowa dieta oczyszczająca, która polega na spożywaniu tylko płynnych posiłków.

Czytaj więcej »

Działanie probiotyków

Moda na zdrowy styl życia sprawiła, że chętniej sięgamy po produkty mleczne zawierające różne probiotyki. Udowodniono, że dostarczanie ich organizmowi przynajmniej raz dziennie poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego oraz wzmacnia układ odpornościowy człowieka.

Czytaj więcej »

Witamina A

Wszyscy doskonale wiemy, że witaminy pełnią w naszym życiu ważną rolę. Czy potrafimy jednak określić jakie witaminy są nam najbardziej potrzebne i gdzie ich szukać? Oto jedna z nich - witamina A, której dobroczynne działanie ma wpływ na pracę naszych oczu i wygląd skóry.

Czytaj więcej »