FreeImages.com/Stefan Groh

Pomidory

Jego zastosowań kulinarnych aż nie sposób wyliczyć – możemy go spotkać w zupach, sosach, sałatkach, przetworach oraz sokach warzywnych, jak również w wielu, wielu innych potrawach. Jednym z cenniejszych składników pomidorów jest likopen, barwnik roślinny nadający pomidorom ich czerwony kolor. Jego dobroczynne działanie widoczne jest w walce z nowotworami, ponieważ niweluje on ryzyko powstania choroby. Dodatkowo, substancja ta chroni komórki nerwowe, co zapobiega zawałom serca, rozwojowi miażdżycy oraz udarom mózgu. Likopen dobrze przyswaja się w obecności tłuszczów, np. oliwy z oliwek, jak również w postaci przetworzonej, np. w soku pomidorowym, przecierze, koncentracie czy ketchupie.

Osoby na diecie powinny spożywać dużo pomidorów, ponieważ zawierają one znaczne ilości błonnika, jednocześnie mając niewiele kalorii, co wspomaga odchudzanie. Co więcej, pomidory pomagają utrzymać prawidłową przemianę materii, a co za tym idzie oczyszczają organizm. Pomidory zawierają wiele cennych witamin i minerałów, np. żelazo, które niezbędne jest u osób po zabiegach operacyjnych, u kobiet ciężarnych, przy obfitych menstruacjach, czy u wcześniaków. Innym dobrodziejstwem pomidorów jest potas, który działa pozytywnie na mózg oraz serce, wzmacnia organizm, jak również działa anty-stresowo i uspokajająco. Zawarte w pomidorach witaminy A, C i E dotleniają skórę, wzmacniają naczynia krwionośne, wpływają pozytywnie na wzrok oraz odmładzają i dodają blasku cerze. Warto zatem jeść pomidory przyrządzane na różne sposoby, gdyż są one nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim smaczne i nietuczące.

pomidorylikopenwitaminyminerałyskładniki odżywczedietaodchudzanieżelazopotas

Grillowane warzywa

Lato to czas wspólnego grillowania i eksperymentowania z potrawami. Oto jeden z pomysłów na zdrowe, aromatyczne i pyszne warzywa z grilla.

Czytaj więcej »

Przyrządzanie warzyw

Powszechnie wiadomo, że najzdrowiej jest jeść surowe warzywa. Nie wszystkie oczywiście. Surowego kalafioru czy ziemniaków jeść nie wolno, ponieważ możemy się zatruć. Najprostsze jest gotowanie, jednakże wtedy warzywa tracą większość swoich cennych witamin.

Czytaj więcej »

Pomidory

To niewielkie warzywo, które zdominowało jedną z najzdrowszych diet na świecie – dietę śródziemnomorską, cieszy się wciąż niesłabnącym powodzeniem.

Czytaj więcej »